FAQ
Svaren på de vanligaste frågorna kan du hitta nedan.
Förberedelser inför mässan
Ni har bokat er monter och det är dags att börja förbereda ert deltagande. Gå igenom nedan punkter så snart du kan. Statistik visar att de som förberett sitt mässdeltagande också blir nöjdare med resultatet.
Ert EasyGo-Paket
När ni bokade er monter bokade ni även ett EasyGo-paket. GoLeads, GoPlus och GoPremium är våra tre paket. För att se vilket paket ni har bokat, vänligen se orderbekräftelsen eller logga in på My Easyfairs.
Gemensamt för samtliga paket är:
- Access till My Easyfairs
- Visa er företagsprofil online
- Visa era produkter/tjänster online
- Bjud in era kunder & prospekts
- Utöka ert professionella nätverk
Läs mer om våra EasyGo-paket här.
Information om vårt nya montersystem
Vi inför ett nytt hållbart montersystem som kommer användas för att bygga upp montrarna på Byggmässan 2025. Vi byter ut tidigare träväggar till flexibla metallramar (av varumärket beMatrix).
Läs mer här.
Kontakta Teknisk Projektledare Claudia Long för mer information: kistamasservice@easyfairs.com
Leveransadress för gods
Har du planer på att skicka material till din monter redan innan du anländer.
Leveransadress:
Byggmässan / Företag / Monternummer
Kistamässan
Vågögatan 3
164 40 Kista
Gods som ankommer till mässan kan transporteras in till anvisad monter mot en kostnad. Motsvarande kostnad gäller även för avgående gods som lämnas i montern. Dessa kostnader debiteras utställande företag i efterhand. Vänligen se kontakta Kista Mäss-Service för mer specifikationer eller se Kista Mäss-Service informationsdokument på My Easyfairs.
Kista Mäss-Service
08-506 650 00
kistamasservice@easyfairs.com
www.kistamasservice.se
Kistamässan eller Kista Mäss-Service ansvarar ej för gods före, under eller efter arrangemanget.
Marknadsföring
Att få rätt besökare till mässan är ett teamwork. Både vi som arrangörer och ni som utställare ansvarar för att bjuda in besökare. Statistiken säger att om utställare marknadsför sitt mässdeltagande innan man ställer ut, får man 250% bättre utfall än utställare som inte marknadsför sig.
Ni kan se mässan som ett köpcentrum där vi är som arrangör är köpcentrumet och ni som utställare är butikerna. För att kunder ska lockas av att besöka just er butik framför alla andras måste ni marknadsföra att ni finns på plats och sticka ut ur mängden. Väl på plats måste butiken också se attraktiv ut och ha kunnig personal på plats för att kunna skapa en god relation med kunder som faktiskt tar sig till butiken.
För att maximera ert deltagande på mässan har vi en del verktyg som hjälper er på vägen:
- Er utställarsida på vår hemsida
- Personlig registreringslänk
- Personlig banner
Er utställarsida på vår hemsida:
Under “utställarlista” här på vår hemsida syns det ni fyller i inne på My Easyfairs (För att läsa mer om detta, se fliken My Easyfairs). Här skriver ni om ert företag, laddar upp innovativa produkter och nyheter samt jobbannonser. Statistik visar att de som har en ifylld My Easyfairs-profil i snitt lyckas bättre på plats. Denna information skickas även individuellt till alla besökare som skannat er läsare på mässan.
Er personliga registreringslänk:
Denna hittar ni inne på My Easyfairs under “Bjud in dina befintliga och potentiella kunder” och “inbjudan”. Fördelar med den personliga registreringslänken:
- Lätt och snabbt sätt att marknadsföra ditt deltagande
- Samlar leads innan Byggmässan ens har öppnat dörrarna (alla som har registrerat sig på din länk ser du i MyEasyfairs)
- SMS till din telefon när besökare som har registrerat sig på din länk anländer till Kistamässan
Personlig banner:
Vi har förberett banner som ni gärna får använda i er marknadsföring. Denna hittas inne på My Easyfairs under “Bjud in befintliga och potentiella kunder” och “marknadsföringsmaterial”.
Glöm inte heller att tagga oss på Facebook och LinkedIn @Byggmassan samt använda vår hashtag #byggmassan på sociala medier.
Utställarakademin
I Utställarakademin får du kortfattad och översiktlig information om hur ett mässdeltagande kan se ut. Klicka här för att kolla.
Talartid eller annan aktivitet i programmet
Ni som utställare har möjlighet att köpa en talartid. Det finns även möjlighet att köpa tid för workshops, nätverkslunch och andra aktiviteter. Detta är ett bra sätt att skapa uppmärksamhet och få besökarna att vilja gå förbi er monter för att fortsätta dialogen.
För er som redan köpt en talartid i programmet:
Det är viktigt att ni skickar in er titel och beskrivning till oss i god tid innan mässan. Detta kommer att synas på hemsidan samt finnas med på skyltar och annat material där scenen ni ska tala på syns.
Riktlinjer för material som skickas in:
• Intresseväckande titel.
• Text som beskriver seminariet/workshopen/aktiviteten. Ca 70 – 110 ord.
• Talarens/talarnas namn och titel inom företaget samt en kort beskrivande text. Ca 40 ord.
• Högupplöst profilfoto på talaren/talarna (minst 2MB).
Tips:
Våra besökare vill lyssna på seminarium som skapar ett mervärde och där titeln och beskrivningen faktiskt stämmer överens med det som presenteras på scen. Det är därför viktigt att ni som företag tänker igenom er programpunkt noga och inte presenterar rena säljpitchar.
Besökarens tid på plats på mässan är värdefull och de vill lära sig något nytt. Vill de köpa något besöker de er monter. Vi har varit med om att det i början av ett seminarium varit 200 personer i publiken men har slutat med 20 personer kvar.
För er som inte köpt en talarpunkt men är intresserade:
Vänligen kontakta Linn Jobson:
linn.jobson@easyfairs.com
Varning för bluffmail
Var försiktig med förfalskade listleverantörer och liknande bedrägerier. Vi vill uppmärksamma dig på bedrägerierbjudanden om listdata och andra “tjänster” som du kan få via oönskade e-postmeddelanden. Om du får sådan kommunikation är det bedrägeri och kommer inte från Easyfairs eller Byggmässan.
Easyfairs säljer aldrig besökarinformation till tredje part.
Den information som dessa företag tillhandahåller är oftast antingen felaktig, ofullständig, av dålig kvalitet eller till och med falsk och/eller har samlats in eller förvärvats i strid med dataskyddsförordningen (GDPR). All användning som sådana företag gör av namnet Easyfairs eller Byggmässan sker utan vår auktorisation och är olaglig.
Svara inte på dessa e-postmeddelanden.
Under inga omständigheter ska du göra några betalningar till företagen bakom dem. Informera oss om du får sådana förfrågningar så att vi kan varna andra.
Hållbart deltagande
Ta reda på hur ni kan göra ert mässdeltagande mer hållbart. Läs våra rekommendationer här.
Observera även att det från den 1 januari 2024 är förbjudet att använda engångsartiklar som innehåller mer än 15 procent plast. Detta är bra att ha i åtanke när ni planerar era aktiviteter för montern. Att bryta mot denna lag kan innebära vite.
Vart hittar jag mer detaljerad information?
Vart hittar jag mer detaljerad information?
Mer information om höjdbyggnation, marknadsföringsmaterial och mycket mer hittar du i webbportalen MyEasyfairs
Nedräkning till mässan
Byggmässan börjar närma sig. Nedan punkter ska du som utställare att ha koll på senast veckan innan, självklart också förutsatt att du checkat av listan gällande förberedelser.
Adress
Huvudingång:
Kistamässan
Arne Beurlings Torg 5
164 40 Kista
Lastkaj:
Kistamässan
Vågögatan 3
164 40 Kista
Leveransadress för gods:
Byggmässan / Företag / Monternummer
Kistamässan
Vågögatan 3
164 40 Kista
Boende
I närheten av Kistamässan finns ett flertal hotell vi kan rekommendera.
Scandic Victoria Tower
Comfort Hotel Kista
Memory Hotel
Connect Hotel Kista
Scandic Kista
The Studio Hotel
Läs mer om de olika boendealternativen i nära anslutning till Kistamässan här.
voco Stockholm-Kista
Välkommen till voco Stockholm-Kista – ett premiumhotell med hög service och standard för att maximera din upplevelse hos oss.
På voco Stockholm Kista vet vi att en fantastisk vistelse börjar med genomtänkta detaljer och service. Oavsett om du är här för att besöka en mässa, konferens eller är på affärsresa, gör våra 201 inbjudande hotellrum, konferens, restaurang & bar, gym men även ett SPA (med pool & bastu) och vår vänliga atmosfär det lätt att känna sig hemma. Vi har allt du behöver för en smidig vistelse.
För konferenser eller gruppförfrågningar kontakta Sales Manager Nordics Anders Dahlin på sales.nordics@stockholmkistahotel.com
Catering
För beställning av montercatering och dryck vänligen kontakta:
KM Restauranger
08 410 608 20
Konferens@kmgroup.se
Tänk på att all alkohol som påträffas i anläggningen som inte är beställd via KM Restauranger kommer att beslagtas. Detta eftersom alkohollagstiftningen inte tillåter egen medhavd alkohol i Kistamässans lokaler.
Registrera monterpersonal
Du registrerar din monterpersonal själv via My Easyfairs. All monterpersonal måste vara registrerad, så här går du till väga:
- Logga in på My Easyfairs med det login som du fick när du bokade en monter på mässan.
- Tryck på ”glömt lösenord” om du behöver ett nytt login.
- Klicka på den mässa du ställer ut på
- Välj ”Förbered din monter”, nr 2 på tidslinjen i ert My Easyfairs, och sedan ”Registrera min monterpersonal”.
- Ni länkas nu till en ny portal. Välj ”Personnel” i menyfältet till vänster.
- Klicka på ”add new” och lägg till monterpersonalens uppgifter.
- Slutligen kan du välja att spara ner registreringarna eller att skicka dem direkt till din personal genom knapparna längst i vänster hörn.
Inflyttning- och utflyttningstider
Inflytt: Tisdag 4 mars kl 07.00 – 20.00 Port 2A
Utflytt: Torsdag 6 mars kl 16.30 – 22.00
Blir ni utställaren med bäst resultat?
Med några enkla knep kan ni som utställare maximera ert deltagande. Här kommer en kort checklista:
- Uppdatera er profil i My Easyfairs
- Sprid er medverkan i era kanaler och bjud in era egna kunder med er personliga länk som ni finner inne på My Easyfairs.
- Lägg tid och engagemang på er monter så den ser visuellt attraktiv ut för besökare. Ett tips är även att attrahera besökarna med någon form av aktivitet som exempelvis en tävling eller genom att bjuda på något gott.
- Ha rätt personer på plats. Välj ut era mest engagerade och kunniga personer att ha i montern.
- Engagera er monterpersonal. Ha tillräckligt med personal och planera tid för raster samt lunch.
- Använd både Visit Connect och Smart Badge-läsaren aktivt under mässan.
- Glöm inte följa upp efter mässan! Leads finner du inne på My Easyfairs och inne på Visit Connect-portalen.
Kort och gott, förbered er väl för att bli bäst!
Smart Badge - förvandla dina besökare till kvalificerade leads
Smart Badge-tekniken är ett enkelt sätt för besökare att samla information om de utställare denne är intresserad av, och ett lika enkelt sätt för utställare att förvandla besökare till kvalificerade leads. Besökaren håller sin Smart Badge (namnbricka) mot läsaren i er monter och vips så har ni bytt kontaktuppgifter – smart va?
Så här ser läsaren som placeras i er monter ut:
Denna måste återlämnas till teamet för Byggmässan vid stängning.
Visit Connect - samla in varmare leads
Med Visit Connect säkrar ni hetare leads. Genom att skanna QR-koden på en besökares Smart Badge kan ni ta anteckningar över ert samtal vilket gör det lättare att följa upp efter mässan.
Ca 1-2 veckor innan mässan får ni mer information kring detta.
Visit Connect vs Smart Badge-teknologin
Enkelt förklarat är Smart Badge-läsaren mer på besökarens initiativ och Visit Connect-skanningen mer på utställarens initiativ.
Läs mer om skillnaden mellan Smart Badge och Visit Connect här.
Mässan är här!
Öppettider
Onsdag 5 mars 09.00 – 17.00
Torsdag 6 februari 09.00 – 16.00
Utställare har tillgång till hallen från 08.00 båda dagarna.
Parkering
Just nu har vi reducerade parkeringsmöjligheter på grund av ett större infrastrukturprojekt som leds av Stockholm Stad och Trafikverket.
Vi uppmuntrar därför alla att i allra möjligaste mån åka kollektivt när ni besöker Kistamässan.
Parkeringsplatser finns:
P1 ligger vid mitten av Nolsögatan i Kista (mot E4:an).
650 platser.
Taxa 200kr/dygn.
P2 ligger vid Dalviksgatan i Kista (på södra sidan av Dalviksgatan).
400 platser.
Taxa 25kr/dag.
P3 ligger vid slutet av Österögatan (precis innan Euromaster) i Kista.
70 platser.
Taxa 150 kr/dygn.
P4 ligger strax efter Torshamnsgatan 42 i Kista (nära E4:an).
160 platser.
Taxa 200 kr/dygn.
Shuttlebussar:
Shuttlebussar går mellan Jan Stenbecks torg, Kistagallerian (Östra sidan) till huvudentrén på Kistamässan under båda mässdagarna.
Exklusiva utställarytor
På Kistamässan finns ytor som endast ni som utställare har tillgång till: utställarmatsalen och utställarloungen.
Fotograf: foto & video
Det kommer att finnas en fotograf och filmare på plats under båda dagarna. Om ni inte vill synas i bild säger ni till fotografen på plats.
Lämna tillbaka din Smart Badge-läsare
Så fort mässan stänger är det otroligt viktigt att vi i teamet för Byggmässan får tillbaka läsaren som placerats i er monter under inflytten.
En stund innan vi stänger kommer vi att gå runt i hallen och samla in läsarna. Ni får då ett kvitto av oss på att läsaren/läsarna är återlämnade.
Packa ihop er monter
Så fort mässan stänger och besökarna har lämnat hallen är det OK att packa ihop montern. Ni får alltså inte packa ihop den innan dess. Om någon ska hämta upp ert material senare är det viktigt att materialet packas ihop och märks tydligt.
Utvärdering av mässan
Ladda ner era leads
Smart Badge-läsaren:
Ni hittar alla besökare som touchat er läsare inne på My Easyfairs efter mässan under “se resultat” och “ladda ner leads”.
Visit Connect:
De Smart Badges ni skannat med Visit Connect finns i ert Visit Connect-konto.
Påverka framtidens mässa
Vi som arrangörer skickar ut enkäter till alla som stått i er monter där ni får möjligheten att utvärdera mässan som gått. Er åsikt är otroligt viktig för oss då vi ständigt vill utvecklas och möta era förväntningar. Stort tack på förhand för ni tar er tiden för att besvara dessa.
Återbokning
Under mässan har ni som företag haft möjlighet att prata med någon av våra säljare för att boka en monterplats till kommande mässor. Glöm inte bort att boka er monter och hålla koll på orderbekräftelsen som kommer till kontaktpersonens mejl
Behöver du monterservice?
Vår partner Kista Mäss-Service hjälper dig med alla praktiska och tekniska frågor om din monter samt beställningar till den.
Vår utställarportal: MyEasyfairs
MyEasyfairs är navet i ditt deltagande på mässan. Här lägger ni upp information om ert företag, er logga, de produkter ni visar upp på mässan, registrerar monterpersonal samt tar del av viktig information inför mässan. MyEasyfairs är ansluten till mässans utställarlista, så se till att maximera din synlighet genom att hålla profilen uppdaterad. Besökarna planerar sitt besök utifrån utställarlistan.
Smart Badge
Ett visitkort helt digitalt
Smart Badge – Ett digitalt visitkort!
Som utställare får du på inflyttningen en läsare att sätta på er montervägg för att förbättra den totala upplevelsen för våra besökare. Läsaren är en trådlös sensor som placeras i din monter. När besökaren touchar läsaren med sin smart badge samlar de automatiskt in all den företagsinformation som ni delat i ert My Easyfairs. Informationen sammanfattas och skickas i ett samlat e-mail efter avslutad mässdag.
Från besökare till kvalificerad lead
Smart badge – från besökare till kvalificerad lead!
Om du som utställare har ett Easy GoLeads, Easy GoPlus eller Easy Go Preminum paket drar du ytterligare fördelar med vår smart badge technology. Ni får nämligen tillgång till en lista med alla kontaktuppgifter till de som touchat er läsare under mässan. Listan hittar ni i ert My Easyfairs dagen efter mässan stängt.
Visit Connect
För dig med GoLeads, GoPlus och GoPremium. Med appen Visit Connect kan du scanna information om besökarna som besöker din monter, helt enkelt genom att scanna QR-koden på deras Smart Badge. Detta underlättar i din uppföljning efter mässan och ser till att du inte tappar bort viktiga visitkort eller kontaktuppgifter.
Välkommen på utställarmingel!
När mässgolvet stänger efter första mässdagen arrangerar vi ett mingel för alla besökare och utställare. Ingen föranmälan krävs.
Tid och plats: Onsdag 6 mars 17.00-18.30
Vi lanserar snart Easyfairs Nordic!
- Maximera din närvaro på mässan med hjälp av Easyfairs Nordic
Appen är mer än bara ett schemaläggningsverktyg, den låter dig nätverka med kunder och potentiella partners.
Fördelar med Easyfairs Nordic
- Maximera nätverkandet: Öka chansen att nätverka med likasinnade.
- Effektivare möten: Kommunicera smidigare och boka möten enkelt via appen.
- Personlig upplevelse: Anpassa din mässupplevelse efter dina professionella mål.
Hur går det till?
Företagsinformationen hämtas automatiskt från MyEasyfairs. Det du behöver göra är att förbereda ditt schema på plats med Easyfairs Nordic. Besökare kommer sedan att kunna interagera och planera möten med dig i förväg så att ni kan få ut det mesta av mässan.
Få personliga rekommendationer
Applikationen föreslår de besökare du troligen är mest intresserad av att träffa på evenemanget, baserat på dina preferenser och intressen.